Spotřebitelé i výrobní podniky se stále více zajímají o otázky budoucnosti naší planety a chtějí přispívat k tomu, aby svět byl dlouhodobě obyvatelný. To je mimo jiné i důvod, že se častěji ve spojitosti s konkrétními výrobky začínají objevovat tvrzení o udržitelnosti. Přibývají spotřebitelé, kteří udržitelnost berou v úvahu při výběru konkrétních výrobků v obchodě. Jednotlivé firmy zveřejňují zásady obchodního chování na svých webech. Ne všechna tvrzení o udržitelnosti v současnosti používaná jsou však srozumitelná a založená na faktech. Podobná praxe byla v minulosti i ohledně používání výživových a zdravotních tvrzení, než to vyřešila evropská legislativa.
Nizozemský úřad pro spotřebitele a trhy (ACM) vypracoval koncem ledna 2021 pokyny k používání tvrzení o udržitelnosti. Anglická verze dokumentu je k dispozici zde. Tyto pokyny obsahují pravidla a praktické příklady, které mohou podnikům pomoci při formulaci tvrzení o udržitelnosti:
1. Ujasněte si, jaký přínos pro udržitelnost produkt nabízí
2. Doložte svá tvrzení o udržitelnosti fakty a udržujte je aktuální
3. Srovnání s jinými produkty, službami nebo společnostmi musí být spravedlivé
4. Buďte upřímní a konkrétní o činnostech vaší společnosti s ohledem na udržitelnost
5. Ujistěte se, že vizualizace tvrzení je užitečná pro spotřebitele, nikoli matoucí.
![](https://www.udrzitelnypalmovyolej.cz/wp-content/uploads/2021/02/EPOA_Stills_Titi-0027.jpg)
Například „udržitelný“ palmový olej by měl podle těchto pravidel prokázat, že má podstatně menší dopad na životní prostředí a zohledňuje i lidská práva oproti „běžnému“ palmovému oleji. Matoucí a nepodložená tvrzení typu „neobsahuje palmový olej“ či „bez palmového oleje“ by naopak používána být neměla, což už ostatně dříve konstatovaly i některé právní analýzy.
Nejnovější komentáře